::our journey::

Daisypath Friendship tickers

Tuesday 18 December 2012

adat dunia....

As Salam...

semua orang dalam dunia ni sukakan kecantikan keindahan...tambah-tambah lagi keindahan yang ciptakan oleh Allah. macam pemandangan yang memukau mata...membeliakkan kornea, mengangakan mulut sendiri....

ciptaan Allah memang sesempurna ciptaan. tak terbatas oleh apa-apa di dunia ni. walau di himpun sejuta saintis yang teror pun, takkan terlawan oleh ciptaan Allah.

lihatlah diri kita sendiri, cukup semuanya. ade telinga, mata untuk melihat, mulut yang boleh ternganga terkatup sendiri...tanpa kita sedar pun...tak da satu wayar  atau alat telekomunikasi pun disambung-sambung ke badan untuk memberikan signal dari otak ke anggota yang lain....subhanallah!

kesemuanya memerlukan saraf yang diperintahkan oleh Allah untuk berkerjasama. jadi mampu lagi kita nak mendustakan nikmatnya?mampu lagi kita nak buat-buat lupa pada Die setelah banyak yang Die bagi pada kita?

fikir-fikirkanlah bersama, wahai semua yang membaca, terbaca....atau apa-apa sahaja. sesiapa yang menghina ciptaan Allah...sesungguhnya die kufur nikmat.dia lupa, dia alpa...semua yang jadi dengan izin Dia.takkan Dia sengaja mencipta sesuatu tanpa alasan dan hikmah.

situasinya disini, jika kita cantik atau buruk...itu semua kerja Allah. jangan kita sibuk dengan kerja Dia. jangan menilai seseorang dengan rupa paras...itu semua pinjaman, itu semua ujian.

kita cantik, itu ujian. kita buruk pun itu ujian....ujian untuk diri sendiri samada kita bersyukur atau tidak dengan Dia. kita cantik, esok lusa bila kita tua, buruk juga kita...berkedut juga kita. pakailah colagen, botox segala bagai, tetap nampak tua. jangan menipu Allah.

kita buruk hari ini, jangan bersedih. bersyukurlah sesungguhnya Allah masih menghidupkan kita hari ini...esok lusa kita tak tahu rupa kita macam mana....jika Allah menginginkan kita jadi cerah, kulit mulus...sekelip mata Dia boleh buat.

yang penting di sini, hati mahu bersih...aku mengingatkan diri sendiri dan juga para pembaca yang sudi membaca. kita sama pernah dan ada membuat salah, tipulah manusia mana yang tak pernah buat salah tu.dia bukan Nabi Muhammad yang kita sayang, yang kita cinta...

apa yang ingin aku sampaikan ni, janganlah double standard pada yang tidak dikurniakan rupa yang menawan. dan janganlah diagung-agungkan si cantik rupawan hanya kerana dia ada rupa.

nilailah dari hati seseorang (cantik atau tidak) kerana dia

  1. seorang yang jujur
  2. seorang yang berpegang teguh dengan tali Allah
  3. seorang yang baik budi perkerti
  4. seorang yang berfikiran positive
  5. seorang yang memang rajin dan amanah dalam kerja
  6. seorang yang sentiasa tawadhuk
  7. seorang yang tajam akalnya
  8. seorang yang menjaga auratnya
  9. seorang yang menjaga tuturnya
  10. seorang yang berdisiplin
haruslah kita ingat, manusia itu buruk atau cantik di mata kita, belum tentu dia buruk atau cantik di depan Allah. kita sendiri pun tak tahu adakah kita terpilih ke syurga atau tidak dan jika kita terpilih pun melalui pintu yang mana?

memang adat dunia, memilih yang cantik, yang indah, yang rupawan....memang tak dinafikan. tapi dari konsep rupa paras seseorang mahu dibandingkan dan dinilai, aku memang tidak setuju 200%. aku tahu sehingga sekarang konsep memilih paras rupa masih jadi trend untuk mendapatkan kerja, menaikkan pangkat dan juga mendapatkan kawan dalam dunia.

pesan aku kepada semua, berhati-hati dengan apa yang kita buat sehari-harian dalam dunia ini. terutamanya hubungan kita dengan manusia dan apa yang kita sudah lakukan kepada orang disekeliling kita. adakah kita berlaku adil kepada mereka?adakah kita zalim?adakah kita sudah terfitnah orang lain?
tanya tanya tanya dan tanya pada diri kita sendiri...jangan bersembunyi disebalik kekufuran...Allah nampak apa yang kita buat, bahkan 1 saat yang kita buat hari-hari pun akan dihitung di akhirat....nantikan azab yang pedih dari Allah jika kita memperlekehkan ciptaanNya....

bagi si cantik, jika anda seorang yang baik budi pekerti, menjaga aurat, taat pada Allah dan mempunyai pelajaran yang baik.. keberuntungan bagi anda di dunia dan moga di akhirat hendaknya. Amin.

Wallahualam.....

cikASheenakcakapjugakjugak: jika kita cantik anggap itu bonus, jika kita tak ada rupa, anggap itu kurniaanNya...bersyukur dan berdoalah semoga dipermudah segalanya.  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...