::our journey::

Daisypath Friendship tickers

Thursday, 3 March 2011

Bahasa e-Bondaku - Part 2

Assalamualaikum

masihkah kau ingat entri yang lepas? ok, semua dah angkat tangan golek2 macam usop nampok gayenye...bermakne di sini, kite teruihkan kelas pengajian kite yang udoh tertunde sekian lamenye. maklum le, teman ni ha, busy bebeno yong....idok le sempat nak menghapdate belog ni. 

ate....ape gamoknye kite nak belajo kali ni.....rilek-rilek koldaun yek...ape kate kite layan dulu lagu IMUDE ni. tajuk die.......hehehe, teman idok tahu. tok usoh belabun banyok lagi, maghi kite dengo.....




video



sekian sudah kite berhibur, kite teruihkan ke agenda yang sebeno-benonye......jadi, tok usoh banyok beno belabun..maghi kite semok same-same ape perkataan yang kite nok belajo kali ini....jadi, cekidaud...moh nengok!

*

*

*

*

*

1) Yangat = minuman panas seperti teh, kopi, teh susu, kopi o kurang manis, horlicks tambah susu dan sebagainya

A: tolong buat yangat untuk wan andak ni ha..
B: eh, tok payoh-payoh, teman menyinggah kejap je....

Bermaksud

A: tolong buatkan air minuman panas untuk wan andak ni
B: eh, tak payahla susah-susah. Saya singgah sebentar sahaja




2)  Biut = degil
Bantei = pukul, hentam

A: jangan le biut beno man oi.....ce ke nengo kate emok ni...
B: entoh nye pun....lampo biut, karang aboh bantei juge...

Bermaksud

A: jangan lah degil sangat man...cuba lah dengar nasihat emak ni...
B: iye memang....terlalu degil sangat nanti abah pukul juga



 
3)  Bulor = luntur/lusuh

A: auw mok, panah beno aghi ni
B: itu le, kalo tok ngangkat baju lekah memang bulor gamoknye

Bermaksud

A: Panasnya hari ini
B: memang pun. Kalau tak angkat baju cepat memang luntur lah agaknya




4)   Suh = sunyi sepi
Kume = saya
Mike = kamu

A: kume datang ghomoh mike semalam....tak mandang oghang pun...suh   aje....
B: o....kume ke pasa malam kemaghin

Bermaksud

A: saya datang ke rumah kamu semalam....tak de orang pun...sunyi sepi aje...
B: o....saya ke pasar malam semalam...

         


cikASheenakcakapjugakjugak:       ......saya rindu orang-orang di parit......

1 comment:

  1. ate...dasyat teman nengOk bahase kmu yOng...x terbelajo teman...huhuhu! bguih laa cikgu nih...hihihihi~~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...